Тонкощі реалізації права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність

Тонкощі реалізації права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність

Тонкощі реалізації права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність
Тонкощі реалізації права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність

 

До Херсонського офісу Мережі правового розвитку почастішали звернення з приводу реалізації права на безоплатне отримання у власність земельних ділянок.

Звертаються зазвичай вимушені переселенці з Криму та Донбасу, учасники АТО. За цей час юрист Офісу при громадській організації «ІРЦ «Правовий простір»  Костянтин Капошилін (на фото) напрацював і систематизував у вигляді консультації практичні заходи, які полегшують громадянам оформити такі права.

Тонкощі реалізації права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність
Тонкощі реалізації права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність

Земля є основним багатством України. Такими словами починається зміст Земельного кодексу України, основного Закону, що визначає правове регулювання земельних відносин. Зазначеним документом також закріплено право за кожним громадянином України отримати свій маленький шматочок цього багатства. На даний момент норми безоплатної передачі земельної ділянки існують в наступному вигляді:

– для ведення фермерського господарства – в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району;

–  для ведення особистого селянського господарства – не більше 2,0 гектара;

–  для ведення садівництва – не більше 0,12 гектара;

– для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах – не більше 0,25 гектара, в селищах – не більше 0,15 гектара, в містах – не більше 0,10 гектара;

– для індивідуального дачного будівництва – не більше 0,10 гектара;

–  для будівництва індивідуальних гаражів – не більше 0,01 гектара.

Однак, на жаль, органи, яким делеговані повноваження щодо передачі у власність земельної ділянки, не квапляться із забезпеченням цього права громадян України.



В першу чергу це пов’язано із відсутністю у громадян України доступу до реєстру земельних ділянок, що можуть бути виділені на безоплатній основі. Окрім того, чинне законодавство як умову виділення землі встановлює обов’язок розроблення детальних планів території міст, селищ та сіл. Розробляються ці плани вкрай повільно, та наразі значна частина українських земель перебуває без належного оформлення.

Кадастрова карта України забезпечує можливість для громадян ознайомитися із вже оформленими земельними ділянками. Натомість, якщо ми бачимо на цій карті порожні місця, то це ніяк не означає, що на цю землю можна претендувати.

Слід відмітити: якщо раніше правом на отримання безоплатного оформлення землі громадяни України користувалися мляво, то на даний момент, з урахуванням окупації АР Крим російськими військами та військової агресії на сході України, кількість поданих заяв на отримання земельних ділянок різко виросла. Не останнє питання в цьому відіграла поява пільгових груп, що мають переважне право на оформлення землі, а саме учасники АТО та вимушені переселенці.

Не зважаючи на те, що процес оформлення майнових прав на землю пільговим категоріям підтримують органи державної влади та органи місцевого самоврядування шляхом створення відповідних цільових програм, попит на реалізацію права на отримання безкоштовних земельних ділянок все одного перевищує пропозицію. При цьому, на думку багатьох експертів, після запровадження ринку землі реалізувати це право стане ще складніше.

Отже на часі постає питання встигнути заскочити у від’їжджаючий поїзд під назвою «моє право на безкоштовну землю», не залишившись назавжди без шматка основного українського багатства.

В першу чергу слід знати, що оформленням майнових прав на землю займаються органи місцевого самоврядування в особі (сільських, селищних та міських рад) та територіальні управління Укрдержгеокадастру України.

Питання передачі землі об’єднаним територіальним громадам (ОТГ) повинно вирішуватись шляхом прийняття Президентського законопроекту № 7363 під назвою «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання створення та діяльності дрібних фермерських господарств і деконцентрації повноважень у сфері земельних відносин».

Враховуючи вищевикладене, отримання земельних ділянок в ОТГ не є предметом розгляду в даній статті.

Далі є два способи підготовки заяви на отримання земельної ділянки на безоплатній основі:

  1. Перший спосіб доволі простий і не потребує від особи будь-якого часу та додаткових зусиль, але при цьому шанс отримати землю суттєво зменшується. До цього способу відноситься подача заяви без визначення місця розташування земельної ділянки. Виглядає зміст цієї заяви, як правило, наступним чином: «Прошу вас виділити мені земельну ділянку на безоплатній основі для (визначається цільове призначення) на території села/селища/міста/району/області».
    Найчастіше така заява подається пільговими категоріями (учасники АТО, вимушені переселенці), оскільки вважається, що вказані особи підпадають під певну програму виділення землі.
    Як правило, за результатами такої заяви надається відповідь: «Ваше питання включено у перелік питань спеціальної комісії по забезпеченню майновими правами на землю на пільгових умовах…», після отримання зазначеної відповіді може пройти значний час, поки сформується єдиний масив земельних ділянок і буде прийнято рішення про передачу землі заявникам. Якщо ж звертається звичайний громадянин, то йому зазвичай надають відповідь «Вільні земельні ділянки відсутні» або «Надайте, будь ласка, документ на земельну ділянку, на яку ви претендуєте».
  2. Другий спосіб передбачає, що заявник має документи на земельну ділянку, до цих документів може відноситись викопіювання. (По суті – це план території. Тільки він представляє собою своєрідну копію, зроблену з топографо-геодезичного плану тієї місцевості, на якій розташована ділянка). Однак постає питання, де взяти інформацію про вільні земельні ділянки, якщо, як правило, органи місцевого самоврядування та Укрдержгеокадастр не квапляться ділитися нею.
    На допомогу може прийти і зокрема Електронна кадастрова карта України. Лн тут є одне застереження. Відбір таких земельних ділянок слід проводити поряд із вже виділеною землею, оскільки, наявність кадастрових номерів на суміжні земельні ділянки гарантує, що в місці розташування запропонованої землі є, скоріш за все, розроблений детальний план території та заявлене вами цільове використання землі відповідає цьому плану.Приклад:

    Тонкощі реалізації права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність
    Тонкощі реалізації права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність

Червоним хрестом визначено можливу земельну ділянку, на яку можна замовити викопіювання для подальшої спроби отримати її безоплатно у власність. Поруч із ділянкою розташовані вже відведені чотири земельні ділянки правильної форми, площею 0, 25 га для індивідуального житлового будівництва. Наявність сірої зони вказує на вільну землю поруч із виділеними ділянками.

За наявності викопіювання текст заяви виступає наступним чином «Прошу вас надати дозвіл на розробку проекту землеустрою для відведення у власність земельної ділянки, яка розташована… згідно з наданим викопіюванням для індивідуального житлового будівництва».

В такому разі орган, який отримав відповідне звернення, має місяць, щоб або надати відповідний дозвіл чи винести питання на сесію органу місцевого самоврядування, або відмовити.
В разі, якщо через місяць, заявник не отримав ніякої відповіді, діє принцип «мовчазної згоди», що дає можливість розробляти проект та в подальшому подавати заяву на його затвердження. Шанси, що проект затвердять після його розроблення за мовчазною згодою доволі високі, адже правових підстав аби відмовити у виконавчого органу майже немає.

Відмовити можуть за декількох підстав: або запитувана земельна ділянка може бути реалізована на конкурсних засадах, або за детальним планом території зазначено інше цільове використання землі. Якщо заявник отримав відмову за першим сценарієм, треба готуватися, що виконавчий орган у жодному разі не піде на поступки відносно запитуваної земельної ділянки. Як правило, таке формулювання стосується земель, розташованих в центрі міста або обабіч автомобільних магістралей, тощо.
Якщо заявник претендує на землі сільськогосподарського призначення, то, аби не отримати відмову, можна перевірити, чи включена земельна ділянка до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу права на них на земельних торгах відповідно до наказів за наступним посиланням.

Якщо ж відмова отримана за другим сценарієм, то слід уважніше обирати земельні ділянки за алгоритмом, описаним вище, користуючись даними кадастрової карти України.

Додаткову інформацію стосовно відбору землі для більш ефективної реалізації свого права на безоплатне отримання земельної ділянки можна отримати в установах, які займаються геодезичними.

Джерело.





Оставьте комментарий