Проблеми з рекламними доходами призвели до масштабних скорочень у Meta: керівництво звільнило майже третину персоналу компанії.
На тлі сильно збиткового проекту метавсесвіту WhatsApp досі є для корпорації стабільним джерелом доходу – з побічного активу месенджер перетворюється на головний сервіс компанії.
2014 року Facebook придбав месенджер за $19 мільярдів. Тоді Марк Цукерберг дав обіцянку, що не втручатиметься в політику WhatsApp, проте майже через десять років ситуація сильно змінилася. За даними компанії, більше половини американців віком від 18 до 35 років встановили WhatsApp. Це один із найшвидше зростаючих сервісів корпорації. Реклама, яка перенаправляє користувачів у месенджер, може принести дохід у $10 мільярдів цього року.
З моменту появи на ринку WhatsApp приваблював користувачів простотою та надійністю. На відміну від інших, наворочених месенджерів, WhatsApp не зберігав повідомлення на серверах, що дозволяло йому працювати швидко та легко навіть за повільного інтернет-з’єднання. У 2016 році месенджер впровадив наскрізне шифрування, яке запобігає перехопленню або перегляду повідомлень третьою особою. Безпека даних була пріоритетом для творців програми — Яна Кума і Брайана Ектона, які залишилися в Facebook після покупки месенджера.
Однак невдовзі погляди творців WhatsApp та Цукерберга на майбутнє месенджера кардинально розійшлися. Гендиректор Facebook прагнув отримати більший контроль над усіма програмами компанії — у результаті вийшла єдина екосистема, де розробники можуть обмінюватися даними та технологіями. Це рішення призвело до відходу Кума та Ектона, а месенджер став стрімко комерціалізуватися.
У 2017 році команда WhatsApp представила новий формат, який пов’язав рекламу у Facebook з обліковим записом бренду у месенджері, де представники служби підтримки можуть спілкуватися зі споживачами. Компанія заявила, що цей формат став найшвидшим у Meta. Нову функцію оцінили і рекламодавці: наприклад, від 30 до 40% нових клієнтів Nissan тепер надходять через WhatsApp, сервіс скоротив час відповіді клієнтам з 30 хвилин до кількох секунд.
Meta почала приділяти більше уваги сервісу, пропонуючи широкий спектр функцій користувачам. Раніше компанія запустила одну з найважливіших функцій месенджера — канали, які дозволяють людям стежити за публікаціями знаменитостей. Зараз WhatsApp має понад 225 каналів, кожен з яких має понад 1 мільйон передплатників. Також у месенджер додали зникаючі повідомлення та підтримку програми на інших платформах, у тому числі Mac та Windows.
Про нову стратегію говорить і сам Цукерберг, позиціонуючи WhatsApp як «наступний розділ» для своєї компанії. За його словами, додаток може перетворитися на основний додаток для спілкування. «Тепер, коли всі мають мобільні телефони і вони цілий день створюють контент і обмінюються повідомленнями, я думаю, можна зробити щось набагато краще і інтимніше, ніж просто стрічка новин всіх своїх друзів», — сказав він.
Однак компанія стикається з нормативними обмеженнями та сильною конкуренцією. Найбільшим конкурентом WhatsApp на ринку є iMessage, який встановлений на кожному iPhone та Mac. Також серйозними гравцями за останні роки стали Signal та Telegram, останній особливо популярний у Європі. Новий Закон про цифрові ринки ЄС (DMA) став головним болем для Meta, який змушений інтегруватися з конкуруючими месенджерами в рамках нових вимог. Деякі регулятори виступають проти наскрізного шифрування в WhatsApp та iMessage, оскільки технологія заважає владі відстежувати та ловити злочинців.
Поки що плани монетизації сервісу знаходяться на ранніх стадіях, але в майбутньому месенджер може піти шляхом Telegram і додати рекламу в статуси та канали. Глава WhatsApp Вілл Кеткарт заявив, що апетити мають свої межі — і реклама не буде розміщуватися в поштових скриньках користувачів. Крім того, канали можуть пропонувати моделі передплати або бути ексклюзивними для платних користувачів. Meta прагне використовувати сильний бік месенджера — велику базу користувачів, щоб зробити платформу більш комерційною. Це дозволить компанії розвивати нові та менш прибуткові напрямки.